Bron: Dagblad Tubantia – Wilco Louwes, 11/07/2018
1,6 miljoen euro voor betere Raiffeisenstraat
Slecht wegdek, opstoppingen tijdens de spits en onoverzichtelijke situaties op beide kruispunten. De Raiffeisenstraat staat in Enschede niet bekend als ‘veilig’, maar is wel een van de doorgaande routes in de binnenstad. Er wordt 1,6 miljoen euro uitgetrokken om de weg op te waarderen
Eigenlijk kent het plan alleen maar voordelen, volgens de gemeente. Op het voormalige Cobercoterrein langs de Raiffeisenstraat (waar voorheen ook de Welkoop zat) wordt een nieuwe woonwijk gerealiseerd. Dat vraagt om een goede ontsluitingsweg. De opwaardering van de Raiffeisenstraat is ook een uitgelezen kans het drukke kruispunt Hengelosestraat/Deurningerstraat, ter hoogte van het stadskantoor, te ontlasten. Het vrijliggende tweebaans fietspad dat langs de straat komt te liggen vormt bovendien de ontbrekende schakel tussen de F35 Enschede-Hengelo (die bij het Centraal Station aankomt) en de F35 Enschede-Oldenzaal (die bij de fietsstraat Lasonderstraat begint). Ten slotte pakken de financiën voordelig uit: van de beoogde investering van 1,6 miljoen euro komt 1,4 miljoen via een provinciale subsidie of vanuit de exploitatie van het bouwplan op het Cobercoterrein.
De bedoeling is dat de Raiffeisenstraat een inrichting krijgt die past bij een 50 kilometerweg. De klinkers maken plaats voor asfalt. De voorrangssituatie op de kruising Hengelosestraat wordt omgedraaid: verkeer op de Raiffeisenstraat krijgt voorrang. De Brandweerstraat, die op hetzelfde kruispunt aansluit, wordt een fietsstraat en gaat na het kruispunt over in het vrijliggende fietspad langs de Raiffeisenstraat. Het kruispunt Deurningerstraat verdwijnt en maakt plaats voor een soort rotonde. Door beide kruispunten aan te passen wordt in- en uitrijden van de gedeeltes van de Hengelosestraat en Deurningerstraat tot aan het stadskantoor onaantrekkelijk. Beide straten worden nu gebruikt door verkeer dat door het centrum wil.